Cechy dobrego sprzedawcy I

Jakub Trochim: Wróćmy jednak do tematu naszej rozmowy. Co musi potrafić dobry sprzedawca?

Sylwester Kućmierowski: Przede wszystkim musi umieć skutecznie się komunikować, właściwie argumentować i być systematycznym. Brzmi to trochę jak najkrótsze z możliwych streszczenie krótkiego opowiadania, ale w tej mojej wypowiedzi jest zawarte prawie wszystko.

Dobry sprzedawca musi rozumieć czego od niego oczekuje klient. Aby do takiego stanu doszło, trzeba umieć rozmawiać, a więc potrafić komunikować się z klientem, trzeba obdarzyć się wzajemnym szacunkiem i zaufaniem. Nie wolno się bać i koniecznie należy być szczerym wobec samego siebie (dotyczy to i sprzedawcy i klienta), a także szczerym wobec siebie nawzajem. Potem pozostaje przekazanie naszych argumentów, o których można powiedzieć tylko tyle, że muszą pomóc klientowi podjąć odpowiednią decyzję. A co musi umieć „sprzedający” akwizytor? Musi umieć kreować zafałszowane potrzeby, fałszywie lub choćby w wybiórczy sposób chwalić zalety rozwiązania i opierając się na chwilowej słabości klienta wykorzystywać tę słabość bezwzględnie. Najpierw musimy więc wiedzieć czy chcemy sprzedawać czy uprawiać „sprzedaż” w sposób akwizycyjny.